5 Masjid Terindah Di Dunia Dengan Umur Tertua

5 Masjid Terindah Di Dunia Dengan Umur Tertua

Masjid Terindah Di Dunia – Masjid, tempat suci bagi umat Islam mempunyai model yang berbeda walaupun secara fungsi adalah sama sebagai tempat sholat, tetapi keberadaan masjid itu juga adalah bukti bahwa umat islam berada di daerah tersebut. Di jaman dahulu, masjid menjadi saksi beberapa peristiwa penting seperti peperangan dan kemunculan peradaban yang baru. Masa tidak mengubah pandangan terhadap perwujudan masjid, bahkan masjid yang paling tua menjadi sangat terkenal nama-Nya. Dalam artikel ini saya akan memberikan beberapa ulasan tentang masjid terindah dengan umur tertua

1.Masjid Al Haram

Masjid ini dibangun pada zaman Nabi Muhammad sebagai salah satu masjid tertua di dunia, tempat suci yang paling untuk umat Islam yang diadakan di kota Makkah al mukaromah. Walaupun Ibrahim dan Ismail Neb dibuat Masjidil Haram sebagai doa kepada Allah, dunia Islam bersujud segala yang membawa kepada Masjid Haram atau arah Mekah.

Ka’bah sebagai rumah sujud Islam di masjid, agama Islam kewjiban kerana ia boleh berada di dalam solat 5 kali sehari dan petunjuk ke Masjid Haram. Rumah Allah yang dibina pada masa sejarah Nabi Muhammad bukan sahaja sebagai tempat doa, tetapi juga sebagai tempat pendidikan, membebaskan dari ancaman, latihan ketenteraan dan ekonomi.

Haram merupakan masjid tertua sebagai masjid, tetapi juga sebagai yang terbesar, termegah, dengan keadaan kemudahan seni, dengan keluasan sehingga 400.800 m2 masjid yang boleh memuatkan sehingga 4 juta jemaah. Sebagai tempat berkumpulnya jemaah setiap musim, bilangan ini adalah mengikut kuota yang telah ditetapkan.

Masjid Al Haram (Grand Mosque) adalah yang terbesar dan yang terbesar yang paling terkenal di dunia dan terletak di kota Makkah, Arab Saudi. Masjid Al Haram mengelilingi salah satu daripada tapak suci yang paling Islam, iaitu Kaabah. Masjid Al Haram mempunyai keluasan 400,800 meter persegi dan boleh menampung sehingga 4 juta orang dalam tempoh ibadah haji. Walaupun masjid sebagai sebuah masjid yang tidak pernah mengosongkan pelawat untuk menyembah, tidak boleh bayangkan jika ia adalah kuota terhad Haji dan jemaah haji setiap haji hari akan semakin meningkat.

2.Masjid Nabawi

Adalah masjid kedua tertua dipanggil masjid Masjid Nabawi juga dibina Nabi di Madinah, yang ditubuhkan pada masa perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke Madinah. Seperti masa masjid ini mempunyai banyak mengalami perubahan untuk menjadi masjid kedua terbesar selepas Masjidil Haram.

Sejarah masjid adalah sama seperti masjid-masjid yang dibina sebelum ini di Mekah dan salah satu masjid yang Islam dikrusialkan, selain daripada masjid Nabawi yang dibina untuk ibadah, dan juga sebagai tempat pengebumian Nabi Muhammad dengan kawan baiknya. Apabila reka bentuk masjid ini agak mudah, hanya tiang hanya menggunakan batang kelapa, walaupun bumbung yang cantik hari ini. Dahulu belum ada jam dinding masjid digital, namun dengan semakin modernnya teknologi sekarang banyak ornamen ornameb indah di masjid.

Pengubahsuaian Kerajaan Arab Saudi membuat Masjid Nabawi semakin mewah dan megah, walaupun masjid kedua termegah selepas Masjidil Haram dengan keluasan 100,000 m2 mampu menampung 500,000 jemaah.

3.Masjid Al Aqsa

Majsid Al Aqsa, nomor tiga dari masjid terindah di dunia yang tertua, sejarah dan banyak sisa-sisa dunia sebagai bukti penting dari umat Islam didirikan di Yerusalem pada 705 AD, tidak hanya gedung yang indah. Namun, menurut hadits Bukhari berdoa di Al-Aqsa Masjid setara dengan 1000 doa.

Baca Juga:  Float Kubus Apung

Waktu kisah Al-Aqsa nabi arah kiblat umat Islam, setelah Ka’bah kemudian dipindahkan ke Mekah, tempat ini juga sangat dianjurkan untuk wisata religius karena banyak situs warisan bagi Anda untuk mengetahui. Selain menjadi tempat wisatawan ibadah untuk mengunjungi masjid juga merupakan salah satu rukun Islam, memahami pelajaran dari sejarah Islam dan perjalanan, Nabi Muhammad yang bertugas di setiap sudut Masjid.

Sehingga semua pengunjung dinding terkejut dari hiasan masjid yang mewakili perjalanan Nabi Muhammad ke tinggal sebelum meninggalkan Isra Mi’raj Nabi atau perjalanan ke langit ketujuh. Namun, situasi politik di Palestina melakukan kunjungan ke Masjid Al-Aqsha untuk mengurangi sebagai situasi masi.

4.Masjid Agung Sana’a

Salah satu masjid terindah di dunia dan tertua di kota Sanaa yang ke-4 abad ke-8 kelas dibangun di dekat lokasi Ghumdan Palace, masjid megah konsisten dengan sejarah perkembangannya memakan waktu lama. update konsep bangunan Queen Arwa Ahmed bin yang berlangsung di 1130, Masjid Agung Sana’a salah satu situs Warisan Dunia Warisa.

Berdiri di atas lahan seluas wilayah 27.300 m2, hingga 24 meter, Masjid Agung Sana’a tidak hanya digunakan sebagai doa harian saja. Jika Anda datang sekolah masjid bersih bahwa fakultas Studi Islam dan Ilmu Al-Quran, tetapi juga memiliki sebuah halaman yang sangat besar bagi Anda untuk menikmati pemdangan indah, ada juga sub tanah khusus untuk wudlu dan toilet dan cukup lebar parkir.

Ruang utama masjid sangat luas mencapai 13.596 m2 dan memiliki ruang khusus yang peziarah berada di lantai atas, jangan khawatir karena lantai dua masjid ini dapat menampung 44.000 jamaah. Untuk pembangunan masjid ini luar masjid, ada unsur-unsur dari menara tinggi dengan ketinggian enam sampai 100 meter, masjid juga memiliki lima kubah, tetapi sebagian besar bangunan kubah utama diameter sekitar 28 meter, sedangkan empat lainnya kubah berdiameter 27,4 meter dengan ketinggian 39,6 meter.

5.Masjid Uqba

Masjid Okba salah satu masjid tertua di dunia yang dibangun Ibn Nafi Uqba sebagai Jenderal Arab pada masa itu, total biaya umum Masjid Uqba disebut menurut pendirinya. Perkembangan itu terjadi pada tahun 670 Masehi di kota Kairouan, selain sejarah perkembangan Islam di Tunisia. Masjid Uqba dan tempat pendidikan bagi umat Islam, serta ajaran sentral dari abad ke-11.

Saat Anda tiba di Tunisia, Anda harus mampu membedakan dua masjid yang memiliki masjid yang sama nama Sidi Okba, salah satu masjid yang dibangun di area makam Jenderal Ben Nafi Uqba. Tidak ada yang salah dengan kunjungan ke masjid Sidi Okba, tapi sejarah yang berbeda dan arsitektur.

Masjid Gedung Sidi Okba didirikan pada 1025 AD selama dinasti Zirid dan menjadi masjid tertua di North Afrka. Keindahan desain masjid juga merupakan tujuan penting menarik wisatawan untuk menangkap momen untuk setiap baris dari masjid merah dan warna hijau menambah keindahan masjid lebih sempurna. Artkel mudah-mudahan ini menambah Treasury, dan berguna Khairan jazakumullah pengetahuan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *